شناسه خبر: 19333 منتشر شده در مورخ: 1393/6/25 ساعت: 10:11 گروه: فرهنگستان  
عدول از طرح تفضیلی با ترافیک تهران چه می کند؟
10 سال بعد تهران...!

عدول از طرح تفضیلی با ترافیک تهران چه می کند؟

   
تهران روز به روز شلوغ تر می شود تا دیگر جا برای نفس کشیدن در خیابان های تهران نباشد.از یک سو با تغییر فصل از تابستان به پاییز ترافیک تحصیلی دامن تهران را میگیرد و از سوی دیگر با نزدیک شدن زمستان دوباره با این حجم دود و ترافیک وارانگی هوا در راه خواهد بود و نفس پایتخت هر روز تنگ تر و تنگ تر می شود.

به گزارش پام نیوز تهران روز به روز شلوغ تر می شود تا دیگر جا برای نفس کشیدن در خیابان های تهران نباشد.از یک سو با تغییر فصل  از تابستان به پاییز ترافیک تحصیلی دامن تهران را میگیرد و از سوی دیگر با نزدیک شدن زمستان دوباره با این حجم دود و ترافیک وارانگی هوا در راه خواهد بود و نفس پایتخت هر روز تنگ تر و تنگ تر می شود.

 
با این وجود اما جمعیت تهران هر روز زیادتر می شود تا مشکل مسکن، خدمات شهری و آب هم به مشکلات هر روزه پایتخت یعنی ترافیک و آلودگی هوا اضافه شود.
 
داستان طرح های جامع و تفضیلی شهر تهران که آخرین بار سال 1344 شمسی تصویب و اجرایی شد، در سال های اخیر ورق های مختلفی خورده و کار به جایی رسیده که این طرح هرگز درست اجرایی نشده و همچنان نیز تخلفاتی در آن صورت می گیرد.
 
سال 1348 بود که طرح جامع تهران پس از مذاکرات و جرح و تعدیل مورد تایید قرار گرفت و مقرر شد 5‌شرط پیشنهادی ظرف مدت 2 ماه توسط مشاور اقدامات لازم به‌عمل آید. بر این اساس، طرح جامع تهران که اولین سند راهبردی شهر تهران بود همراه رد و بدل‌های کارشناسی فراوانی میان شورای عالی شهرسازی و شهرداری تهران انجام گرفت و سند مذکور به عنوان طرح اول معروف شد.
 
 اختلاف بین دستگاه‌های متولی و توام شدن با انقلاب اسلامی و آغاز دفاع مقدس سند راهبردی اول طرح جامع را کم‌رنگ کرد. لذا نگرش لزوم طرح جامع دوم تهران توسط وزارت مسکن و شهرسازی از سال 1363 آغاز و در سال 1371 به عنوان طرح دوم به شهرداری ابلاغ شد
. دوران سازندگی بعد از دفاع مقدس و نگرش مدیریت شهرداری تهران در استفاده از ظرفیت‌های موجود شهری در کنار جذابیت‌های انبوه‌سازی و تراکم فروشی منتج به عدم استقبال از طرح جامع دوم تهران و مهم‌تر از آن تدوین طرح تفصیلی توسط شهرداری شد لذا مدیریت توسعه شهری بدون هیچ‌گونه سند راهبردی به کار خود ادامه می‌داد.
 
اولین پیام این رویکرد، افزایش ساخت و ساز و ایجاد تقاضای بالقوه در امر مسکن و در نهایت تاثیرگذاری مستقیم در قیمت مسکن شد. همچنین عدم وجود معیار راهبردی، مدیریت شهری را به سمت توسعه عرضی و افقی شهر به جهت کسب درآمد هدایت کرد. در نتیجه توسعه ایجاد شده، منتج به مهاجرپذیری، اشتغال کاذب و سیل سرمایه‌گذاری‌ها در بخش مسکن از اطراف به تهران شد و حاشیه‌نشینی نیز یکی دیگر از پیام‌های نبود سند استراتژیک در دو دهه 80 و 90 بوده است.
 
در عین حال اما محتوای فعلی طرح تفصیلی تهران نه‌تنها ظرفیت مسکونی این کلان‌شهر را به واسطه تراکم‌ اضافی، حداقل معادل 2میلیون و 400 هزار نفر بیش‌از سقف مجاز افزایش می‌دهد بلکه با افزایش جمعیت مشکلات بر مشکلات ترافیکی و خدمات شهری نیز اضافه می کند.
 
این در حالی است که تجاوز 6/18درصدی از جمعیت 5/10میلیون‌نفری پیش‌بینی ‌شده برای تهران در سال 1404،که به مدد تراکم فروشی شهرداری به وجود آمده است،  نه امروز بلکه تا 10 سال آینده خود را نشان خواهد داد و با این تفاسیر اگر این رویه کنترل نشود ، مهر ماه 10 سال آینده تهران آنقدر شلوغ و پر ترافیک می شود که برا رساندن بچه ها به مدرسه و رسیدن به محل کار در اطارف خانه! باید 2 ساعت زودتر از خانه خارج شد تا شاید به مقصد رسید.
کلید واژه ها :
عدول ، ترافیک ، تهران
طبقه بندی محلی خبر :
کشور : ایران
استان :
شهر :
منطقه :
محله :
نظرات :
نظر شما :
نام
ایمیل
نظر شما
یادداشت و گفتگو
آخرین اخبار
Page Generated in 0/0342 sec