شناسه خبر: 17404 منتشر شده در مورخ: 1393/1/31 ساعت: 10:53 گروه: فرهنگستان  
در آمدزایی شهرداری تهران از طرح ترافیک و چند نکته

در آمدزایی شهرداری تهران از طرح ترافیک و چند نکته

   
در قانون اختصاص سهمیه به خبرگزاری ها ، روزنامه ها و سایت های خبری هرگز تبصره ای در خصوص انتخاب کردن رسانه ها و دست چین کردن خبرنگاران وجود ندارد!

به گزارش پام نیوز هوای پایتخت سال هاست که آلوده است و گفته می شود یا در مرز هشدار قرار دارد و یا از هشدار گذشته تا نفس پایتخت نشینان همیشه تنگ باشد و در آرزوی هوای پاک و دیدن آسمان بدون دود و دم بسوزند اما خودروهاو تاکسی های غیر استاندارد آلاینده  همچنان در خیابان های پایتخت جولان می دهند تا احتمالا  بنزین یورو 4 هم نتواند درد دود و  دم ناشی از خودروهای تهران را درمان کند.

در این میان یکی از برنامه هایی که برای کنترل آلودگی هوا چند سالی است اجرایی می شود ، طرح ترافیک پایتخت  است  تا خیابان های شلوغ و پر دود تهران از گزند تردد بیش از حد خودروها در امان بمانند و مردم بتوانند کمی هوای تازه به ریه های خود بفرستند.

در همان روزهای شروع طرح ترافیک  اما شهرداری تهران شروع به اختصاص سهمیه و فروش آرم های طرح ترافیک به برخی از ارگان ها و نهادها و مردمی کرد که به گفته مدیران شهری عبور و مرورشان در مناطق خاصی از تهران ضروری است.

ماجرا هم از این قرار بود که علاوه بر تاکسی ها،  سازمان ها و ارگان های مربوط به شهرداری، دولت ، خبرگزاری ها ، پزشکان و به قول معروف افرادی با شغل های خاص، مشمول گرفتن سهمیه طرح ترافیک شدند و مردم عادی هم که خواستار حضور در محدوده طرح ترافیک بودند باید درخواست طرح با قیمت آزاد بدهند  که ممکن است پذیرفته بشود یا نشود!

در این میان ناگهان آرم های طرح ترافیک روزانه و هفتگی به میدان آمدند تا منبع درآمد خوبی برای شهرداری تهران باشند ، غافل از اینکه  مردم تهران در تب آلودگی هوا  می سوزند .

به این ترتیب بود که پاکی هوای تهران به در آمدزایی شهرداری فروخته شد تا عملا هر کسی که پول دارد دودی در آسمان تهران رها کند و شهرداری هم در این میان به نان و نوایی برسد.

نکته مهم اما اینجاست که این تمام داستان نیست و در اختصاص سهمیه های طرح ترافیک به سازمان ها و ارگان ها هم اما و اگرهای جدی و مدیریت سلیقه ای وجود دارد.

درواقع مدت هاست که شهرداری تهران که باید متصدی خدمت به شهر تهران و شهروندانش باشد، اسیر سیاست زدگی است و این سیاست زدگی حتی در اختصاص آرم طرح ترافیک به سازمان ها نیز کاملا نمود پیدا کرده است .

به این ترتیب است که نور چشمی ها و طرفداران شهردار تهران  سهمیه طرح ترافیک خود را به موقع و سروقت وحتی بیش از نیاز دریافت می کنند و به عنوان مثال رسانه های منتقد مدیران شهری از طرح ترافیک محروم می شوند چرا که به دلیل انتقاد  به شهرداری تهران محکومند!

این در حالی است که در قانون اختصاص سهمیه به خبرگزاری ها ، روزنامه ها و  سایت های خبری هرگز تبصره ای در خصوص انتخاب کردن رسانه ها و دست چین کردن خبرنگاران وجود ندارد!

حالا اما کار به جایی رسیده است که مدیران برخی از  رسانه ها ی نورچشمی، سهمیه های اضافه ای را که به لطف ارتباط خاص از شهرداری تهران دریافت کرده اند به قیمت های گزاف می فروشند و از این طریق برای خود درآمد زایی می کنند.

هر چند این وضعیت تنها امسال با کاهش سهمیه طرح ترافیک رخ نداده و این اتفاق مدتی است که تکرار می شود اما  قبل از عوض شدن  مدیر روابط  عمومی شهرداری، اوضاع حداقل برای خبرنگاران بهتر بود چرا که با همان رابطه نیم بند با خبرنگاران بسیاری از مشکلات آنها علی الخصوص درباره طرح ترافیک حل می شد اما  با آمدن مدیر روابط عمومی  جدید  به جای وی این اندک تعامل رسانه ای نیز از بین رفته است و حالا خبر نگاران مستقل و برخی غیر مستقل مانده اند و آرم های طرح ترافیکی که گاهی برای تحویل گرفتن آن باید به اجبار 800 هزار تومان بپردازند، در حالی که همکار آنها آرم را تقریبا مجانی یعنی   با 40 هزار تومان دریافت کرده است.

این مشکلات اما تنها برای خبرنگاران وجود ندارد و جامعه پزشکی و بسیاری از ارگان های دیگر هم که از نزدیکان شهرداری تهران نیستند، از ناعادلانه رفتار کردن شهرداری در اختصاص طرح ترافیک گله دارند اما شهرداری تهران که منبع در آمد خوبی از فروش طرح ترافیک آزاد، روزانه و هفتگی بدست آورده همچنان به کار خود مشغول است و نه تذکرات شورای شهری ها در این خصوص موثر واقع می شود و نه اعتراضات خبرنگاران.

هر چند که سید جعفر تشکری هاشمی ، معاون حمل‌ونقل و کنترل ترافیک شهرداری تهران به تازگی از افرایش سهمیه طرح ترافیک برای خبرنگاران  خبر داده وگفته:  سعی کرده‌ایم برای سهمیه‌بگیران حداقل مداخله را داشته باشیم و در مورد نحوه تخصیص طرح به کارکنان از طریق مدیران اقدام شود.اما سوال اینجاست که آیا در سال های گذشته که سهمیه بیشتر بود ، این اتفاقات رخ نمی داد که با اضافه کردن سهمیه ها حل شود؟

البته اهل رسانه با این برخوردها آشنا هستند که در مرحله اول روابط عمومی در تهیه لیست ها کم کاری کند ویا مسئولین با حتی همان لیست هاو نامه های درخواست  تهیه شده موافقت نکنند و تبعیض و نا به سامانی در اوج باشد و این مسائل به راستی برای رسانه ای ها موضوع جدیدی نیست .

شاید هم تا امروز ماجرا اینگونه رقم خوردن که زمان گذشته و  مسئولین مربوطه هم به نیت خود رسیده اند  غافل از این که شب دراز است و قلندر بیدار!

کلید واژه ها :
در آمدزایی ، شهرداری ، تهران ، چند نکته
طبقه بندی محلی خبر :
کشور : ایران
استان : تهران
شهر : تهران
منطقه :
محله :
نظرات :
نظر شما :
نام
ایمیل
نظر شما
یادداشت و گفتگو
آخرین اخبار
Page Generated in 0/1008 sec