شناسه خبر: 12033 منتشر شده در مورخ: 1392/2/8 ساعت: 09:42 گروه: سیاست  
انتخابات شوراها به سیاست‌بازی گره نخورد؟
حسین طلا:انتخابات شوراها در تهران با ۵۸۰۰صندوق رأی انجام می‌شود

انتخابات شوراها به سیاست‌بازی گره نخورد؟

   
انتخابات در ایران از سوی مردم برگزار می شود و وزارت کشور و دیگر نهادها نقش پشتیبان را دارند و فرآیند برگزاری انتخابات در کشور طوری طراحی شده است که سلامت در انتخابات را تضمین می کند.

اشاره:

رئیس هیات نظارت بر انتخابات شوراهای تهران، با بیان اینکه انتخابات شوراها مقوله‌ای اجتماعی است، نه سیاسی تصریح کرد: ممکن است با برگزاری همزمان انتخابات شوراها و ریاست جمهوری یازدهم، انتخابات شوراها سیاسی شود که این اتفاق خوشایندی نخواهد بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محلات شهر تهران"پامنیوز"، حسین طلا در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، در مصاحبه‌ای تفصیلی به تشریح وضعیت انتخابات دور چهارم شوراهای اسلامی شهر و روستا پرداخت و دیدگاه خود درباره جایگاه شوراهای شهر و روستا در کشور و وضعیت این دوره از انتخابات را که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری یازدهم برگزار می شود، بیان کرد. مشروح این مصاحبه در ادامه آمده است.
با آغاز فرآیند ثبت نام از نامزدهای انتخابات دور چهارم شوراهای شهر و روستا در کشور و برگزاری این انتخابات مصادف با انتخابات دور یازدهم ریاست جمهوری، جایگاه شوراهای اسلامی شهر و روستا را چگونه ارزیابی می کنید؟
از آنجایی که بسیاری از امورات مردم در روستاها و شهرها با شهرداری ها و دهیاری‌ها است هر چه پیوستگی بین امورات مردم و امورات شهر بیشتر باشد، امور مردم در شهرها و روستاها به سامان تر خواهد شد و از آنجایی که شوراهای شهر و روستا قانون گذار مهم ترین موضوعات شهری و روستایی است بنابراین شکل گیری شوراها به معنای به دست گرفتن امور شهری مردم به دست خود مردم است و این شوراها می‌توانند در همه امور مانند حمل و نقل، عوارض و ... دخل و تصرف داشته و بر شهرداری ها نظارت کنند و عملا امورات مردم به دست خود آنها اداره و حل و فصل خواهد شد.
انتخابات شوراها به سیاست‌بازی گره نخورد
با این تفاسیر از جایگاه شوراها، به نظر می رسد که کارکرد شوراها ماهیتا اجتماعی باشد و نه سیاسی، نظر شما درباره برگزاری همزمان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با انتخابات ریاست جمهوری یازدهم چیست؟
این همزمانی دارای آثار مثبت و منفی است. در بیان آثار منفی آن باید گفت که یک انتخابات سیاسی در کنار یک انتخابات اجتماعی، می تواند انتخابات اجتماعی را سیاسی کند و امورات روزانه و غیر سیاسی مردم گرفتار مسائل سیاسی شود. به طور مثال ممکن است در انتخابات ریاست جمهوری یک ائتلاف، نامزد ریاست جمهوری خاصی را معرفی کنند و در یک طرف عکس نامزد ریاست جمهوری و در طرف دیگر عکس ۳۱ نامزد انتخابات شوراها را بگذارند که این مساله سیاسی شدن انتخابات شوراها است. با این حال برگزاری همزمان انتخابات شوراها و انتخابات ریاست جمهوری، مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام است و همه باید به قانون عمل کنیم تا مشکلات احتمالی پیش رو به حداقل کاهش یابد اما آثار مثبت برگزاری همزمان این دو انتخابات با هم افزایش مشارکت مردم در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا خواهد بود و همچنین انتخابات شوراها نیز تخصصی تر خواهد شد و افرادی وارد عرصه انتخابات شوراها خواهند شد که از نظر کارکرد مدیریتی ، قوی تر باشند. معتقدم همزمانی این دو انتخابات تعداد رای دهندگان انتخابات شوراها را بالا می برد چرا که در انتخابات دهم، میزان آرای مآ‌خوذه در شهرستان تهران از مجموع آرای اخذ شده از ۹ استان، ۹۷۰۰۰ رای بیشتر بود. اما مهم ترین مزیت این مساله برای نظام این است که هزینه های نظام را برای برگزاری سالانه یک انتخابات که کشور را چند ماه قبل و بعد از آن درگیر می کند، کاهش می دهد و به این ترتیب سال آینده انتخاباتی در کشور نخواهیم داشت.
با توجه به اینکه شوراهای شهر و روستا نهادهایی محلی هستند، آیا با رسمی برگزار شدن این انتخابات موافق هستید یا با محلی برگزار شدن آن؟
اساسا معتقدم که انتخابات شوراها باید محلی برگزار شود چرا که گاهی اتفاق می افتد که شوراهای شهر یا روستا به هر دلیلی منحل می شود و در این زمان باید منتظر ماند تا انتخاباتی انجام شود تا انتخابات میان دوره ای شوراها نیز همزمان با آن برگزار شود و فکر می کنم نیازی به این مساله نیست و انتخابات شوراها می تواند به صورت مستقل برگزار شود و امورات مردم در شهرها و روستاها معطل و مغفول نماند به طور مثال به دست استاندار و وزارت کشور و ... نیفتد. بنابراین بهترین حالت این است که انتخابات شوراها به صورت رسمی نبود بلکه محلی برگزار می شد.
پس دلیل برگزاری رسمی و کلان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سطح کشور چیست؟
در واقع برای اینکه هویت شوراهای اسلامی شهرها و روستاها روشن و مبرهن شود مبادرت به برگزاری آن در قالب انتخابات ملی کرده‌اند و انتخابات شوراها از موضوع محلی بودن دور شد.
از صحبت های شما به این جمع بندی می رسیم که نباید انتخابات شوراها را سیاسی کرد و با  این نگاه به آن نگریست، راهکار شما برای جلوگیری از سیاسی شدن انتخابات شوراها چیست؟
ما سابقه خوبی از سیاسی شدن انتخابات شوراها در کشور نداریم به طوری که اگر به سوابق اول تا سوم شوراهای اسلامی شهر و روستاها بنگریم، مشاهده می کنیم که آنهایی که سیاسی نبوده موفق تر عمل کرده و اگر سیاسی شده، حتی به انحلال شوراها منجر شده است و بر این اساس معتقدم که هر چه انتخابات شوراها سیاسی نشود و بیشتر به نخبه گرایی، مدیر و مدبر بودن افراد و نامزدهای انتخابات توجه شود، موضوعات شهری و روستایی مردم موفق تر جلو می رود و وظیفه اصلی و بنیادین شوراها بهتر محقق می شود به ویژه آنکه در فضای سیاسی بده و بستان های سیاسی شکل می گیرد که سَم مهلکی برای مجموعه شهرداری ها و شوراهای شهر و روستا است.
با توجه به آغاز ثبت نام نامزدهای انتخابات شوراها از تاریخ صبح دوشنبه۲۶/۱/۹۲تاپایان وقت اداری روز یکشنبه ۱/۲/۹۰ آیا این زمان قابل تمدید است؟
خیر، چون قانون زمانبندی دارد و تا انتخابات شوراها روز‌شماری برای فرآیند انتخابات تعریف شده است، حتی یک روز هم از زمان تعیین شده قابل تمدید نیست.
ثبت‌نام مکانیزه نامزدهای شورای شهر، روندبررسی صلاحیت‌ها را تسهیل می‌کند
از کدام مراجع برای تأییدصلاحیت ثبت نام‌کنندگان در انتخابات شوراهای شهر و روستا استعلام خواهید کرد؟
۴ مرجع برای تایید یا رد صلاحیت ثبت نام‌کنندگان در انتخابات شوراها پیش بینی شده است که عبارتند از نیروی انتظامی، دادگستری، وزارت اطلاعات و سازمان ثبت احوال که البته وزارت علوم نیز در جهت تایید مدارک تحصیلی نامزدها با سایر مراجع همکاری می کند. علاوه بر این همه ثبت نام ها به صورت مکانیزه انجام می شود یعنی ورود اطلاعات و ثبت نام به صورت سیستمی انجام می شود و سپس سیستم های بانک های اطلاعاتی، مشخصات افراد را از طریق نرم افزاری جستجو می کنند و اگر فردی مشکلی داشته باشد، مستخرج شده و به مرجع مربوط اعلام می شود که این مساله روند ثبت نام و بررسی صلاحیت ثبت نام‌کنندگان در انتخابات شوراها را تسهیل کرده است.
با توجه به تعدد نامزدهای شرکت کننده در انتخابات شوراها، چه معیارها و ضوابطی برای ممیزی کردن نامزدها تعبیه شده است؟
معیارها همان معیارهای تصریح شده در قانون شوراها است که به طور مثال از شرایط احرازی می توان به سن، مدرک تحصیلی، تابعیت ایرانی، التزام عملی به اسلام، التزام عملی به ولایت مطلقه فقیه، ابراز وفاداری به قانون اساسی و ... اشاره کرد. البته معیارهایی هم وجود دارد که نامزد انتخابات شوراها نباید آنها را داشته باشد که یک دسته به پست ها و مناصب برمی گردد. به طور مثال پست هایی مانند وزارت، معاون رئیس جمهور، مدیر عامل یک بانک و ... اساسا مناصبی که حوزه اثر آن به کل کشور است، در هیچ کجای کشور نمی‌توانند ثبت نام کنند مگر آنکه قبل از ثبت نام برای انتخابات شوراها استعفای خود را درپست‌های مطرح در ماده ۲۸ قانون که به تایید مقام مسئول رسیده باشد،ارائه کند. درباره پست های محلی مانند استاندار، فرماندار و ...، این افراد تنها در محدوده استان ، شهرستان و بخشهای خود نمی‌توانند برای نامزدی در انتخابات اقدام کنند و همچنین شاغلین در شهرداری ها و دهیاری‌ها و شرکت های وابسته به آن باید قبل از ثبت نام از پست و نه از شغل خود استعفا دهند. به غیر از این اصول تصریح شده در قانون، معیار دیگری وجود ندارد. مرجع نهایی هیات نظارت بر انتخابات دوره چهارم شوراهای اسلامی شهر و روستا، مجلس است و در واقع همان کاری را که شورای نگهبان و هیات های منصوب به آن در جریان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی انجام می دهند، همان کار را مجلس و هیات های منصوب به آن در انتخابات شوراها انجام خواهند داد که در راس آن؛ هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستاها وجود دارد که دارای ۵ عضو شامل سه نفر از کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس و ۲ نفر از کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس که با رای‌گیری در صحن علنی مجلس انتخاب شده‌اند، قرار دارد.همچنین هیات مرکزی نظارت،از مجامع استانی خواست از بین نمایندگان  هر استان ۳نفرازنمایندگان مردم در مجلس را به عنوان هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا آن استان معرفی کنند که در تهران ۳نفرشامل آقایان ابراهیم نکو نماینده رباط کریم و بهارستان ،مهرداد بذر‌پاش نماینده تهران،ری،اسلامشهر،شمیرانات و اینجانب،به عنوان اعضاء هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان تهران تعیین شد.
تعداد اعضای شوراهای شهر و روستا بر چه مبنایی مقرر می شود و اعضای اصلی و علی‌البدل شورای شهر استان تهران به چه میزان است؟
به موجب ماده ۷اصلاحی سال ۱۳۸۲شهرهای تا ۲۰هزارنفرجمعیت ۵نفرعضواصلی و دو نفر عضو علی‌البدل،شهرهای با ۲۰هزارنفرتا ۵۰هزارنفرجمعیت، ۷نفرعضواصلی و ۳نفرعضوعلی‌البدل، شهرهای از ۵۰هزارنفرجمعیت تا ۱۰۰هزارنفر، ۹نفرعضواصلی و چهار نفر عضو علی‌البدل،شهرهای از یکصد هزار نفر جمعیت تا ۲۰۰هزارنفر،یازده نفر عضو اصلی و ۵نفرعضوعلی‌البدل، شهرهای از ۲۰۰هزارنفرجمعیت تا ۵۰۰هزارنفر،۱۳نفرعضواصلی و۶ نفر عضو علی‌البدل، شهرهای از ۵۰۰هزارنفرجمعیت تا یک میلیون نفر،۱۵نفرعضواصلی و ۷نفرعضوعلی‌البدل و شهر‌های بیشتر از یک میلیون نفر تا دو میلیون نفر جمعیت، ۲۱نفرعضواصلی و ۸نفرعضوعلی‌البدل و شهر‌های بیش از دو میلیون نفر جمعیت،۲۵ نفر عضو اصلی و ۱۰نفرعضوعلی‌البدل خواهند داشت که تهران ۳۱ نفر عضو اصلی و ۱۲ نفر عضو علی‌البدل دارد.
انتخابات شوراها در تهران با ۵۸۰۰صندوق رأی انجام می‌شود
چینش صندوق های رای را کدام مرجع انجام خواهد داد و اینکه آیا امکان پیش بینی تعداد صندوق رای در کل کشور و یا تنها در استان تهران وجود دارد یا خیر؟
چینش صندوق های اخذ رای از جمله وظایف هیات های اجرایی و نظارت بر انتخابات شوراها است و تعداد صندوق ها را هر کدام از هیات ها در شهرستان ها و بخش ها معین می کنند و در حال حاضر اعلام تعداد صندوق های رای در کل کشور امکان پذیر نیست. اما در استان تهران پیش بینی می شود که از مجموع ۱۱۸۰۰ صندوق رای برای انتخابات همزمان،احتمالا ۵۸۰۰ صندوق متعلق به انتخابات شوراها خواهد بود با این حال باید منتظر اعلام تعداد صندوق ها از سوی هیات های اجرایی نظارت بر انتخابات شوراها بود.
روال تشکیل هیات های اجرایی نظارت بر انتخابات شوراها به چه ترتیبی است؟
با انتخاب ۳۰نفر از معتمدان توسط فرمانداران و بخشداران و تایید آنها توسط هیات های نظارت مربوطه ،این۳۰ نفر دور هم جمع شده و ۸ نفر را در شهرستان ها و ۷ نفر را در بخش ها انتخاب می کنند به علاوه سه نفر شامل فرماندار، رئیس آموزش و پرورش  و رئیس ثبت احوال که هیات اداری را تشکیل می دهند و در بخش نیز بعلاوه این افراد، مسئول جهاد کشاورزی یا معاون او حضور دارند که  این مجموعه هیات‌های اجرایی را شامل ۱۱ نفر را به ریاست فرماندار یا بخشدار شکل می‌دهند و این هیات وظیفه بررسی صلاحیت و نظارت بر صندوق‌های رای را بر عهده دارد.
جدا بودن مراجع نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراها در شعب اخذ رای، منجر به ایجاد مشکل نخواهد شد یا برعکس نظارت را قوی تر می کند؟ آیا هماهنگی های لازم میان این دو مرجع نظارتی ایجاد شده است؟
در این انتخابات  مجری یکی است اما ناظر دو مجموعه است،یکی ناظران شورای نگهبان برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری و دیگر ناظران انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا که همان ناظران مجلس شورای اسلامی هستند  که این هماهنگی میان مراجع نظارتی از جنس دستورالعمل و نه آیین نامه و قانون است به این معنی که هیات های نظارتی شورای نگهبان با هیات‌های نظارتی مجلس به توافق می رسند و همه افراد حاضر در شعب اخذ رای خود را ملزم به رعایت دستورالعمل می کنند.
آیا وجود دو نهاد نظارتی در شعب اخذ رای به ارتقای بیش از پیش سلامت انتخاباتی یاری می رساند؟
نکته ای که بر آن تاکید می کنم این است که انتخابات در ایران از سوی مردم برگزار می شود و وزارت کشور و دیگر نهادها نقش پشتیبان را دارند و فرآیند برگزاری انتخابات در کشور طوری طراحی شده است که سلامت در انتخابات را تضمین می کند. به طور مثال با برگزاری انتخابات در مساجد و مدارس که دو نهاد قابل اطمینان مردم و امین مردم هستند، نمی‌توان این را قبول کرد که این نهادها به رای مردم خیانت کنند. علاوه بر این با حضور ۷ نفر از اعضای هیات نظارت، نمایندگان شورای نگهبان، نمایندگان هیات نظارت مجلس و بازرسان آنها و همچنین نمایندگان نامزدهای انتخابات در یک شعبه اخذ رای که حدوداً به بالای ۲۰نفر می رسند ، تخلف اساسا از نظر عقلی امکان پذیر نیست و نمی‌شود این همه فرد را با هم مدیریت کرد و تخلفی انجام داد که صدای آن در‌نیاید بر این اساس وقوع تخلف در سطح کلان و در تعداد بالا امکان پذیر نیست اگر چه ممکن است اشتباهی سهوی در جریان شمارش آرا رخ دهد که یکی دو تا رای بالا و پایین شود اما این اشتباهات در سطح کل جبران می شود. سند این ادعا هم این است که در زمان اصولگرایان نامزد اصلاح طلب پیروز شد و در زمان اصلاح طلبان، نامزد اصولگرا. در انتخابات ریاست جمهوری دهم ابلاغ شد که باید ۱۰ درصد آرا باز‌شماری شود و بنده در آن زمان فرماندار تهران بودم و بر این اساس ده درصد از آرا که ۴۲۰ هزار رای می شد را مورد باز‌شماری قرار دادیم که آرای میر‌حسین موسوی ۲۴۸ رای پایین آمد و محسن رضایی ۲۰ رای، احمدی نژاد ۸ رای و مهدی کروبی ۹ رای بالا رفت که مجموع این خطاها حدود نیم هزار‌م که بسیار اندک است و کسی که کار انتخاباتی کرده باشد می داند که تقلب در انتخابات امکان پذیر نیست.

طبقه بندی محلی خبر :
کشور : ایران
استان : تهران
شهر : تهران
منطقه :
محله :
نظرات :
نظر شما :
نام
ایمیل
نظر شما
یادداشت و گفتگو
آخرین اخبار
Page Generated in 0/0903 sec